Our Blog

Dat ik tijdens mijn werk verwantschap voel met docenten komt niet alleen doordat mijn beide ouders voor de klas hebben gestaan. Kennisoverdracht vormt een belangrijk onderdeel van het huisartsenvak, hoewel tijdens de huisartsenopleiding (vrijwel) geen aandacht aan didactiek wordt besteed.

Toen mijn schoonzus – recent overgestapt vanuit het bedrijfsleven naar een baan in het onderwijs – mij vertelde over de Flipped Classroom realiseerde ik mij weer eens hoe belangrijk het is om regelmatig over de muren van de zorg heen te blijven kijken.

The flipped classroom

De Flipped Classroom (of Flipping the Classroom) is een onderwijsvorm die zijn oorsprong vindt in Woodland Park, Colorada in de Verenigde Staten, maar inmiddels ook in ons land voet aan de grond heeft gekregen. Het idee erachter is even simpel als revolutionair: stel lessen online beschikbaar, in de vorm van filmpjes en laat ‘huiswerk’ in de klas maken. Leerlingen kunnen zo thuis, in hun eigen tempo, de lessen volgen en komen naar school voor gerichte uitleg en instructie. Eigenlijk best logisch als je over nadenkt.

Spreekkamer flippen

Zou het dan ook niet zinvol zijn om onze spreekkamers eens te‘flippen’? Ik kan me best voorstellen dat onze praktijkondersteuner (POH) iemand met recent gediagnosticeerde diabetes mellitus na een korte uitleg verwijst naar een paar korte, online instructiefilmpjes. Nadat de patiënt thuis dat filmpje heeft bekeken krijgt hij een korte quiz aangeboden waarmee hij kan toetsen of hij de informatie heeft begrepen en een certificaat kan verdienen. De POH ontvangt een digitaal retourbericht en ziet in een oogopslag welke informatie niet is ‘geland’ zodat ze daaraan gericht aandacht kan besteden tijdens de volgende controle. Wat levert dit op?

  • De kwaliteit van de aangeboden informatie kan worden bewaakt en geoptimaliseerd; filmpjes kunnen worden vertaald.
  • Patiënten kunnen informatie in hun eigen tempo en op een eigen gekozen moment tot zich nemen, zo vaak als zij maar willen.
  • Autonomie en kennis van de patiënten wordt bevorderd.
  • Spreekuurtijd kan efficiënter worden gebruikt.

 

Krachten bundelen

De tijd is er rijp voor: vrijwel alle huisartsen werken met een digitaal patiëntendossier, terwijl het overgrote deel van de Nederlanders toegang heeft tot internet. Patiëntenportalen schieten als paddenstoelen uit de grond. Het Nederlands Huisartsen Genootschap (NHG) beschikt over een schat aan kennis en ervaring op het gebied van patiëntenvoorlichting. Pioniers als Health Communicator zijn al begonnen met het aanbieden en vertalen van voorlichtingsfilmpjes.

Hét moment dus om de krachten te bundelen en in de Nederlandse huisartsenpraktijk een Andersom-spreekkamer te bouwen!

Comments ( 0 )

    Leave A Comment

    Your email address will not be published. Required fields are marked *